اخر اخبار الطقس اليوم في مصر 2/5/2018 السيول والأمطار في بورسعيد ودمياط والإسكندرية والقاهرة الجديدة اليوم وغداً “حذاري من الوقوف بشاطئ رأس البر”

اخر اخبار الطقس اليوم في مصر 2/5/2018 The latest weather news today in Egypt 2/5/2018 صدرت العديد من التحذيرات بشأن هبوب رياح وسقوط أمطار غزيرة ، والآن ننشر لكم الأخبار المتداولة بشأن سقوط وهطول الأمار والسيوط في مصر خلال الساعات القادمة ، ولكن يجب علينا أن نعلم أنه لن يصيبنا إلا ماكتب الله لنا .

أقرأ ايضــا..

شير ضروري جدا ياجماعه لو سمحتوا حاولوا توصلوا البوست ده لأكبر عدد ممكن قبل يوم الاربعاء عشان الناس تنتبه وتاخد بالها
ننسى السيول اللي حصلت في القاهرة وركزوا في اللي جاي ..
يوم الاربعاء هتبدأ تزيد سرعة الرياح على مصر وهنتأثر بعاصفتين رعدية الاتنين اشد من بعض اول عاصفة هتعمل حاجتين ..

أولاً- هتضرب سواحل مصر وهتبدأ بـ
” دمياط , اسكندرية , بورسعيد , دمنهور , المحله الكبرى , كفر الشيخ , مرسى مطروح ”
لكن اللي هيتأثروا بيها اولاً دمياط وبورسعيد والوضع هيبقى سيء جدا جدا في مرسى مطروح مع سرعه رياح قوية ”
ثانياً- نفس العاصفة بسبب مسار الرياح هتلف مصر وتدخل من غربها للشرق وشمال شرق مصر وده هيخليها تحمل في طريقها اتربه ورمال وهتغطي مناطق كتير زي..
” سوهاج واسيوط ,المنيا ,”
ويوم الثلاثاء الموافق
1-5-2018 الوضع هيزداد وهتغطي العاصفة محافظات اكتر زي
القاهرة والزقازيق ومحافظات الدلتا كلها وهتشتد على مرسى مطروح والسواحل وبالتدريج هتزيد على باقي المحافظات زي ” المنيا بالتحديد ” وهتبدأ تتراجع ..
لكن الجزء الأسوء في الامر ان العاصفة هتكبر بسبب اتجاه الرياح اللي بينذر بتغير في حركتها هتسبب وصول العاصفة الثانية “السيئة” اللي في السعودية لمصر وهتلتحم بالعاصفة الاولى وكل محافظات الدلتا والسواحل هتتاثر بيها وطبعا هتصاحبها امطار غزيرة جدا وارتفاع في الامواج على السواحل ممكن لقدر الله تسبب فيضانات , لو سمحتوا خدوا كل احتياطاتكم وخليكم مستعدين لأي حاجه واتمنى ان مسار الرياح يكون فى صالحنا ويتغير كل حاجه في الساعات الجايه ..!

حالة الطقس اليوم فى مصر

كما يتوقع خبراء هيئة الأرصاد الجوية أن تظهر السحب المنخفضة والمتوسطة، يصاحبها سقوط الأمطار على السواحل الشمالية والوجه البحرى والقاهرة تكون رعدية أحيانا وغزيرة على سلاسل جبال البحر الأحمر وسيناء ومناطق من جنوب البلاد قد تصل لحد السيول هناك .

والرياح أغلبها جنوبية غربية معتدلة تنشط على غرب البلاد وشمال الصعيد مثيرة للرمال والأتربة تمتد إلى القاهرة  ، وبالنسبة لدرجات الحرارة المتوقعة غدا على القاهرة الصغرى 23 والعظمى 38، والإسكندرية الصغرى 18 والعظمى 31، و مطروح الصغرى 18 والعظمى 32.

الطقس فى الأردن

نهاراً: ترتفع درجات الحرارة بشكل واضح وملموس، لتتجاوز معدلاتها المعتادة في مثل هذا الوقت من العام بحدود 3-4 درجات مئوية، وتكون الأجواء ربيعية دافئة في عموم المناطق، مع ظهور تدريجي للسُحب على ارتفاعات مختلفة، وتكون الرياح جنوبية شرقية، خفيفة إلى معتدلة السرعة.

فى خليج العقبة، الرياح: شمالية، معتدلة السرعة، حالة البحر وارتفاع الأمواج: خفيف ارتفاع الموج (10-30 سم)، درجة حرارة سطح مياه البحر: 22 درجة مئوية ، ليلاً: ترتفع درجات الحرارة مقارنة بالليالي الماضية، كما وتنخفض نسب الرطوبة، وتكون الرياح متقلبة الاتجاهات وخفيفة السرعة.

الطقس فى فلسطين

يطرأ ارتفاع طفيف على درجات الحرارة، بحيث تصبح أعلى من معدلاتها لمثل هذا الوقت من العام بحدود 4 درجات مئوية، ويكون الطقس غائماً جزئياً إلى صافٍ، ودافئاً في المناطق الجبلية، وحاراً نسبياً في باقي المناطق، وتكون الرياح جنوبية شرقية إلى شرقية خفيفة إلى معتدلة السرعة

وبعض خبراء الرصد توقعوا ” سحابه سوبر سيل على اسكندرية وبورسعيد ودمياط” والله اعلى واعلم .
الناس اللي مضطره تسافر او تخرج هيئة الارصاد بتحذر ان لازم ترتدوا ” كمامات” ولو تقدر متخرجش من البيت في خلال الـ48 ساعة الجايين يكون افضل
* ملحوظة : كل التوقعات متغيره وغير ثابته يعني في احتمال كبير تتراجع العاصفتين بإذن الله ولكن وجب التنبيه خصوصا لإنها كل يوم بتزيد مش بتقل ومسارها ثابت بقالها يومين.
#يارا_عمر #ربيع2018 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.