تنسيق كلية سياحة وفنادق بتاخد من كام 2024 مميزات كلية سياحة و فنادق شروط القبول في سياحة وفنادق حلوان 2024

ميول وأحلام كل واحد فينا بتختلف عن التاني في مننا الي حلم يبقي ظابط وفيه الي حلم يبقي دكتور او مهندس واحلام غيرها كتير والنهاردة هنتكلم عن حلم من الأحلام دي الا وهي كلية السياحة والفنادق اكيد كانت حلم برده لناس كتير علشان كده جمعنا كل المعلومات الي تهمك عن الكلية والي منها مميزاتها و الاقسام الي فيها وتنسيق الكلية 2024 وفرص عملها واماكن الكلية في مصر وشروط القبول بيها .

اخبار متعلقة بتنسيق كلية سياحة وفنادق بتاخد من بالروابط التالية »

أقرأ ايضــا..

سياحة وفنادق بتاخد من كام اقسام كلية سياحة وفنادق تنسيق كليه سياحه وفنادق 2024 مجموع كلية سياحة وفنادق 2024 تنسيق كلية سياحة وفنادق جامعة القاهرة تنسيق كلية سياحة وفنادق 2024/2017 تنسيق سياحة وفنادق 2024 كلية سياحة وفنادق بتاخد من كام 2024 تنسيق كلية السياحة والفنادق 2024وأول حاجة هنتكلم عنها النهاردة هي شروط قبول الطالب بالكلية:

تفاصيل خبر تنسيق كلية سياحة وفنادق بتاخد من كام 2024 محدث بتاريخ اليوم 23-4-2024

1- ان يجتاز اختبار القدرات التى تعلن عنها الكلية بعد ظهور نتيجة التنسيق وترشيحة للكلية .

2-أن يكون الطالب حاصل على مجموع 70% (35 من 50 ) على الأقل فى اللغة الأجنبية الأولى .

3-يجوز قبول خريجى المدارس و المعاهد الفنية للسياحة والفنادق الذين يرغبون فى مواصلة دراستهم بكلية السياحة والفنادق بنسبة لا تزيد عن 10% من إجمالى عدد الطلاب المقبولين من حملة الثانوية العامة والمرشحين من قبل مكتب التنسيق فى نفس العام
ويشترط إجتيازهم إختبارات القدرات قبل التقدم لمكتب التنسيق مع مراعاة أن يكون الطالب حاصلاً فى الدبلوم المتخصص على مجموع 75% على الأقل، كما يشترط إجتياز الطالب إمتحان فى اللغات الأجنبية التى تعقدها الكلية حيث إن إجادة اللغات الأجنبية تعد شرطاً عاماً للقبول بالكلية .

الجامعات الحكومية الموجود بها كلية السياحة والفنادق  : 
توجد كلية السياحة والفنادق بـستة جامعات حكومية مصرية ؛ وهم الإسكندرية، والمنصورة، والمنيا، وحلوان، والفيوم، بجانب جامعة قناة السويس بالإسماعيلية، والمنوفية بمدينة السادات، وجنوب الوادي بالأقصر وتقدر بعد حصولك عي مجوع الكلية انك تروح تعمل الاختبارات وتقدم في واحدة منهم .

نظام الدراسة بكلية الساحة والفنادق :
تنقسم الدراسة بالكلية على أربع سنوات وثمانية فصول، على أن يحصل الطالب على درجة البكالوريوس بنهاية الأربع سنوات، وينجح الطالب بتخطيه 50% من مجموع درجات كل امتحان، كما يسمح بالإعادة للطالب الذي يرسب في أكثر من مادتين.

ويختلف نظام الدراسة من جامعة لأخرى فهناك جامعات تبدأ التخصص من العام الأول؛ وهي المنصورة، وحلوان، وجنوب الوادي، وقناة السويس، وأخرى من العام الثاني؛ هي الفيوم، والإسكندرية، والمنيا، والمنوفية.

تشتمل الدراسة على جزئين نظري عن طريق المحاضرات، وعملي عن طريق التدريب الصيفي حسب كل قسم، ويدرس الطالب لغتين يختارهما خلال الأعوام الأربعة.

ويعد طلاب السنة الرابعة مشروع أثناء العام الدراسي وتخصص له فترة إضافية للمناقشة بعد الامتحان التحريري يحددها مجلس الكلية بناءً على اقتراح مجلس القسم المختص بحيث لا تزيد عن ثلاثة أسابيع، ويعد الطالب الراسب في مادة المشروع باقيًا للإعادة، وهناك أيضًا دراسات عليا للراغبين من الطلاب، وذلك على أن يخوض الطالب اختبار من مجلس الكلية.

تنسيق كلية الساحة والفنادق :
يختلف تنسيق الكلية من عام إلى آخر صعودًا وهبوطًا فكان تنسيق العام الماضي 2024/2016، لأعلى الجامعات في جامعة الإسكندرية، حيث بلغت درجات الشعبة الأدبية 299، والعلمية 313، أما أقل الجامعات فكانت الفيوم بـ 247.5 درجة للشعبة الأدبية، و246.5 للعلمية.

توقعات ومؤشرات الحد الادني لكلية سياحة وفنادق 2024:

ومن المتوقع ان يزداد هذا العام بنسبة من  3 الي 7 درجات عن العام الماضي  

نبذة أقسام كلية السياحة والفنا دق وفرص عمل كل قسم :
1-قسمالدراسات السياحية: هو قسم يقوم بدراسة علم السياحة و اعمال شركات السياحة وشركات الطيران وكل شىء يخص السياحة بجميع انواعها.
2-قسمالدراسات الفندقية: تقوم الدراسة فيه على ثلاثة اشياء وهم :
الأول: إدارة الفنادق ويقوم الطلاب بتعلم كيفية إدارة المنتجعات السياحية – الأغذية والمشروبات – خدمة الغرف – المكاتب الأمامية.
ثانياً: الأغذية والمشروبات و يقوم الطلاب بدراسة قوائم الطعان وتقيمها – مراقبة الأغذية والمشروبات – كيفية الطهو الفندقى وأسسه.
ثالثاً: التسويق يقوم الطلاب بدراسة الإقتصاديات التسويقية لمختلفة المنشآت السياحية – عمل دراسة جدوى لإنشاء مشروع سياحى – دراسة النواجى المالية لإدارة المشاريع السياحية.
3-قسمالارشاد السياحى:- تقوم الدراسة فى هذا القسم بتعريف الطلبة بجميع الحضارات المختلفة التى عاصرتها مصر كالحضارة الفرعونية والاسلامية .
– يقوم القسم بتعليم الطالب اللغة المصرية القديمة وطريقة كتابتها ومدى أهميتها فى شرح المعالم المصرية القديمة.
– يقوم القسم بإعداد رحلات دراسية تعليمية للطلبة لزيارة المواقع الأثرية المختلفة فى كافة أنحاء مصر (أسوان – الأقصر – القاهرة – …) وتعليم الطلاب كيفية التعامل مع السائحين المصريين والأجانب كمرشدين سياحين وكيفية التواصل معهم فى الواقع العملى.
شروط التقييد الخاص بدبلومات الدراسات العليا :
1– أن يكون حاصلاً على مؤهل عال من إحدى جامعات جمهورية مصر العربية أو درجة معادلة من معهد عال معترف به.
2- يفضل من يعملون فى مجال السياحة والفندقة.
3- أن يجتاز بنجاح الإختبارات المقررة التى يقررها مجلس الكلية للتأكد من صلاحيته للدراسة.
4- مدة الدراسة لنيل أى دبلوم دراسات عليا سنتان جامعيتان فى أغلب الجامعات المصرية وقد تكون سنة واحدة فى جامعات اخرى
5- تقدم الطلبات في الموعد المحدد من كل عام.
مجالات العمل بكلية السياحة والفنادق :
تتعد مجالات العمل الخاصة بالكلية، فخريجي قسم الدراسات السياحية، يتوافر لهم العمل بشركات السياحة، سواء كانت داخلية أو خارجية، والطيران، وفي الضيافة الجوية أو حجز التذاكر
 وقسم الدراسات الفندقية، يتوافر العمل بالفنادق والمنشأت السياحية والمطاعم، أما قسم الإرشاد السياحي، له الفرصة للعمل كمرشد سياحي أو في مجال الفنادق وشركات الطيران.
شروط القبول للالتحاق بكلية الساحة والفنادقة جامعة حلوان 2024 :
– تقبل الكلية الطلاب الحاصلين على الثانوية العامة بقسميها (الأدبي والعلمي) وما يعادلها طبقًا لضوابط المجلس الأعلى للجامعات.
– حصول الطالب على 70% في اللغة الأجنبية الأولى.
– اجتياز اختبار القدرات الذي تعقده الكلية.
شروط القَبول للشهادات الفنية:
– الدبلومات الفنية (نظام الخمس سنوات – ثلاث سنوات – معهد فني) يقتصر قبولهم على برنامج بكالوريوس إدارة وتشغيل المطاعم .
الاختبار بتاع الكلية عبارة عن اي ؟
الامتحان ده بيكون عبارة عن ان 3 او 2 من دكاترة الكلية بيقعدوا مع الطالب ويسألوه اسئلة
ايه الاسئلة دي ؟؟!!
اسئلة ثقافة ومعلومات عامة بس اكترها شيوعا
عواصم وعملات البلاد
موقع الدول الكبرى والشهير ( زي مثلا تركيا وكندا والسعودية وكدة ) وخدوا بالكم ان تركيا دولة اسيو اوربية يعني بتقع في قارة اسيا و اوروبا لان ده سؤال الدكاترة بيوقعوا بيه الطلبة
ممكن يسألوكم عن معلومات سياسية زي مثلا وزير السياحة و رئيس الوزراء ومحافظ المحافظة اللي تابعة ليها الجامعة اللي بتقدمي فيها
هيسألوكم ليه عايزين تدخلوا الكلية دي ؟؟ وعايزين انهي قسم ؟؟ وليه
اسااااااااااااااااااااااااسي هيكون في امتحان بالانجليزي وده غالبا الدكتور هيكلم الطالب يقوله يتكلم عن نفسه بالانجليزي وعن هواياته وعائلته وكدة
خامسا : قبل الامتحان بيومين تقريبا هتملوا استمارة الاستمارة دي هيتكتبوا في جزء منها هواياتكم بس خدوا بالكم ان كل حرف بتكتبوه الدكاترة بيسألوكم عليه
حتى علشان انا كنت كاتبة كذا هواية الدكتورة قالتلي وانتي ازاي كنتي بتقدري تعملي كل ده وانتي في ثانوية عامة ؟!!!
كمان هتكتبوا اللغات اللي تعرفوها ومستواكم فيها بكل دقة وصدق
يعني مثلا تكتبوا ان مستواكم في الانجليزي متوسط والفرنساوي ضعيف مش مشكلة عادي
سادسا : اهم حاجة تحاولوا على قد ما تقدروا تكونوا هادين و واثقين من نفسكم وانتم بتتكلموا علشان في 10 رجات تقريبا على الثقة بالنفس
سابعا : هتكبتوا الحاجات المهمة اللي بتيجي الاسئلة عنها في ورقة وتفضل معاكم تراجعوا فيها لحد ما تدخلوا الامتحان زي مثلا العواصم والعملات وكدة
ولو وانتم هناك نسيتوا حاجة وحبيتوا تتأكدوا منها لو معاكم موبايل بيدخل على النت ادخلوا اعملوا سيرش او اتصلوا بحد من قرايبكم يدخل على النت ويقولكم ( انا عملت كدة في وقت لاحق ) بس يستحسن بلاااااااااااااش تسألوا حد من الطلاب اللي معاكم
لان بيبقى في ناس ربنا يهديهم حقوديين وبيقولوا معلومات غلط علشان يسقطوا الباقيين ( وده حصل معايا وناس قالولي حاجات غلط )
ثامنا : المظهر
المظهر عليه 10 درجات برضه
طيب هتلبسوا ايه ؟؟ هتلبسوا لبس فورمال يعني رسمي او كلاسيك
لكن ابعدوا تماما عن الكاجوال
بمعنى ان اللبس هيكون بدل او تاتييرات وفساتين كلاسيك ( وتراعوا انها تكون باينة انها صباحية متكنش حاجة الوانها او شكلها سواريه او بتاعت بليل وسهرة )
يعني حاجة زي كدة مثلا لو متوفرش بدلة او تيير كلاسيك.
ودي كل المعلومات الي ممكن تفيدكم بخصوص كلية السياحة والفنادق وفي حالة وجود اي اسئلة التعليق بيها بكومنت اسفل الصفحة مع تمنياتنا للجميع بالنجاح و التفوق ..

ختاما، ,في نهاية المقال نود ان نشير الى ان هذه كانت تفاصيل خبر تنسيق كلية سياحة وفنادق بتاخد من كام 2024 مميزات كلية سياحة و فنادق شروط القبول في سياحة وفنادق حلوان 2024 وتم نشره لتعم الفائدة، ونرجو أن نكون قد وفقنا بإعطائك التفاصيل والمعلومات الكاملة عن هذا الخبر .