بحر مدينة شرم الشيخ

اجازات مصر 2021 افضل الاماكن لقضاء اجازة الصيف شرم الشيخ دهب الإسكندرية مرسى علم الجونة الفيوم

احسن الاماكن لقضاء اجازة الصيف والاسعار

في الجو الحر جدا دا كل الناس بتدور على اى مكان يكون فيه بحر عشان تقضى فيه الصيف ودا عشان البلد اللى فيها بحر درجه الحراره فيها بتكون احسن من اى مدن  تانيه, اجازات مصر 2021 افضل الاماكن لقضاء اجازة الصيف شرم الشيخ دهب الإسكندرية مرسى علم الجونة الفيوم..الخ.
وناس مش بتدور على اى مكان وخلاص عشان تقضى فيه اجازة الصيف لكن كمان بتدور على احسن الاماكن اللى مش موجوده بس في مصر لكن موجوده كمان في المدن  التانيه
ومن الاماكن المعروفة وازدحامها الشديد فترة الصيف مثلا راس البر و بورسعيد وكمان دمياط وكمان بجانب المحافظات دى معظم الناس بتفضل ان هى تروح الغردقه او شرم الشيخ ومرسى مطروح او الجونة او السخنه.

اجازات مصر 2021

وارتفع معدل الحجوزات في مدينة مرسى علم التي تضم 80 فندقًا سياحيًّا، بحسب عاطف عثمان، الخبير السياحي بفنادق البحر الأحمر، الذي أكد أن أسعار الحجوزات بفنادق مرسى علم من 1000جنيه للغرفة في الليلة الواحدة، وتضم فردين بحيث تكون تكلفة الفرد بـ 500 جنيه لليلة الواحدة، وتصل سعر الغرفة في فنادق 5 نجوم إلى 280‪0 جنيه، وتشمل إقامة كاملة بالواجبات والمشروبات بالمجان. 

افضل الاماكن لقضاء اجازة الصيف

وعلى على الرغم من أن المدن السياحية مثل روما والبندقية وميلانو تتبادر إلى الذهن عندما يتعلق الأمر باجازة الصيف ، إلا أن مرسى علم الآن في وضع يمكنها من التنافس معها. مع معالم الجذب والمعالم التاريخية والجمال الطبيعي ، تعد “مرسى علم” واحدة من المدن التي يجب أن يزورها بالتأكيد أولئك الذين يرغبون في الهدوء, لأنها تتمتع بجو أكثر ودية مقارنة بالأماكن السياحية المزدحمة الأخرى.