الاوراق المطلوبة وشروط استخراج رخصة سيارة المعاقين لذوي الاحتياجات الخاصة 2024 موانع رخصة القيادة بنسبة الاعاقة

إجراءات وشروط استخراج رخصة قيادة سيارة لذوى الاحتياجات الخاصة ، نأسف لنطق كلمة المعاقين ، فإنهم من ذوي القدرات الخارقة ، شفاكم الله وعافاكم ، نتعرف معكم على الشروط اللازمة والاوراق المطلوبة للتقديم على اصدار رخصة .

اخبار متعلقة بالاوراق المطلوبة وشروط استخراج رخصة سيارة بالروابط التالية »

أقرأ ايضــا..

إجراءات إستخراج السيارة للمعاق مثلها مثل الإجراءات العادية ماعدا انك بتقوم بالأختبار العملى على سياراتك المجهزة. وعلى فكرة المعاق معفى من مصاريف أستخراج رخصة القيادة يعنى مصاريف الاختبار العملى مش بتدفع فيها فلوس ولو حتى عدت الاختبار لاكثر من مرة مش بتدفع فلوس .

موقع وطريقة استخراج رخصة سيارة المعاقين 2024

أما عن المصاريف التى تدفعها فهى دورة لمدة يومين على قواعد المرور إستعدادا لاختبار النظرى على الكمبيوتر وهذه على ما أتذكر بمبلغ ما بين 100 إلى 150 جنية . والناس فى مرور شبين بالمنوفية والمنصورة والقاهرة والجيزة والبحيرة كويسين ومش هتلاقى صعوبة فى الامتحان النظرى ولكن الاختبار العملى مش فيه هزار لازم تكون بتعرف تسوق كويس على عربيتك المجهزة.

وبتنتظر وصول ملفك من الجمارك إلى المرور اللى انت تبعه. كل شوية تسأل فى المرور لحد ما يوصل الملف. ساعة ما يوصل الملف بتاع العربية بتبدأ ترخص السيارة وفى نفس الوقت تطلع رخصة قيادة. طبعا لازم رخصة السيارة الاول لانك مفروض محتاج سيارة مجهزة لا تستطيع قيادة السيارت العادية . فلما تيجى تمتحن عملى مفروض تسوق عربيتك المجهزة ولس غيرها. الحكاية بتأخد شهر وشوية لحد ما يوصل الملف .

الجدير بالذكرؤ توجد العديد من الأوراق والمستندات التى يقدمها مالك السيارة لاستخراج أوراق التراخيص لذوى الاحتياجات الخاصة والمعاقين داخل وحدات المرور، ليتم استخراج الرخص ومنها :

1- استيراد السيارة باسم المعاق.
2- شهادة طبية بدرجة الإعاقة على ألا تقل عن 35% ثم تعرض على اللجنة الطبية المختصة بالهيئة العامة للتأمين الصحى.
3- أن تكون السيارة مجهزة وفقًا لتقرير القومسيون الطبى.
4- ألا تزيد قوة المحرك عن أربعة سلندر وسعة المحرك عن 1600 سى سى.
5- يحظر التصرف فى السيارة المعفاة بأى من أنواع التصرفات القانونية خلال 5 سنوات من تاريخ الإفراج الجمركى عنها.