الرئيسية / الأقتصـاد / الأسـعار / الليله فى الشتا بـ50ج اسعار العشش فى راس البر للمصيف 2024 سعر ايجار الشاليه جنب البحر 5 ايام بلياليهم فى جمصة وبلطيم

الليله فى الشتا بـ50ج اسعار العشش فى راس البر للمصيف 2024 سعر ايجار الشاليه جنب البحر 5 ايام بلياليهم فى جمصة وبلطيم

أسعار عشش راس البر في الشتاء:

  • عشة صغيرة (2 غرفة وصالة) في منطقة وسط المدينة: تتراوح أسعارها من حوالي 1,000 جنيه مصري إلى حوالي 2,000 جنيه مصري في الليلة الواحدة.
  • عشة متوسطة (3 غرف وصالة) في منطقة قريبة من الشاطئ: تتراوح أسعارها من حوالي 2,000 جنيه مصري إلى حوالي 3,000 جنيه مصري في الليلة الواحدة.
  • عشة كبيرة (4 غرف وصالة) في منطقة مرتفعة: تتراوح أسعارها من حوالي 3,000 جنيه مصري إلى حوالي 4,000 جنيه مصري في الليلة الواحدة.

على الرغم ان السنة دي الاسعار نار فى كل شيء لكن هناك ركود فى المصايف نظراً لاداء الطلاب للامتحانات بالإضافة لشهر رمضان لكن بعد العيد معظم الاسر المصرية تستعد للتصييف وهناك شريحة كبيرة تفضل مصيف جمصة وراس البر لان اسعارهم مش غالية.

أقرأ ايضــا..

اسعار العشش فى جمصة وبلطيم وراس البر للمصيف 2024

وعن اسعار العشش فى راس البر للمصيف رأس البر هي مدينة مصرية تتبع محافظة دمياط، وتشكل شبه مثلث من اليابسة يطل ضلعه الشرقي على نهر النيل والغربي على البحر المتوسط وقاعدته على القناة الملاحية لميناء دمياط، ويلتقي عند قمته مياه المتوسط المالحة بمياه نهر النيل العذبة وبها عشش وشاليهات تبدأ اسعارها من 500 جنيه لليوم الواحد وتبعد عن البحر حوالى 400 متر .

اسعار المصيف 2024

اما اسعار الشاليهات بجوار البحر تبدأ من 1000 جنيه عن كل ليلة.

أما جمصة، فهي تتبع محافظة الدقهلية وتطل على البحر الأبيض المتوسط، وتعد مصيفاً للمحافظة والاسعار فيها مقاربة لأسعار راس البر.

وكذلك اسعار المصايف فى بلطيم فهي اقل وتعتبر من المصايف الشعبية.