رن الأجراس:: موعد عيد شم النسيم عند المصريين القدام ولماذا يحتفلون بتلوين البيض

شم النسيم يأتي بعد عيد القيامة ، أو عيد الفصح والبصخة، هو أعظم الأعياد المسيحية وأكبرها،قبل رن الأجراس وقبل بدأ القداس جيت اهنىء أغلى الناس وأقوللهم كل عام وأنتم بخير. قبل ان نتحدث عن الوان بيض شم النسيم “تلوين البيض شم النسيم” ولماذا يحتفلون بتلوين البيض وأحسن طريقة تلوين بيض شم النسيم ,عيد شم النسيم عند المصريين القدام بيعلن بداية الحياه لإن المصريين القدام شافو ان الربيع بداية الحياه (لان الزهور بتتفتح فى الربيع و كمان الزرع يخرج من الارض) الاحتفال بشم النسيم عند المصرى القديم كان مهرجان شعبى بيبتدى مع طلوع شمس اليوم ، و كان بيقضيه المصريين فى الفسح فى الجناين و على شط النيل و الاماكن اللى فيها زرع. وبيكون شم النسيم يوم الاتنين اللى بعد عيد الفصح و اللى بيكون يوم حد.

احتفال الفراعنه بعيد شم النسيم المصريين القدام كانو بيحتفلوا بشم النسيم بنفس الطريقه اللى لسه موجوده لغاية النهارده ، فكانو بياكلو البيض الملون والفسيخ و السردين والبصل والخس، وكل حاجه منهم بترمز لرمز. زى البيض اللى هوا رمز خروج الحياه، لإن الكتكوت بيخرج من جماد. و الفسيخ او السمك المملح عموما كان تعبير من المصرى القديم عن حبه للنيل (لان السمك بييجى من النيل). و البصل اللى كان رمز للحياه عند المصريين القدام، وكانو بيعلقوه على الجدران بتاعة بيوتهم (زى ما بيحصل لغاية دلوقتى ).والخس اللى كان اسمه (عيب) بالهيروجليفى كان بيعتبر من النباتات المقدسه، وكان معروف من الاسره الرابعه.

موعد عيد شم النسيم

3-5-2021

صورة البيض شم النسيم 2021

تلوين بيض شم النسيم ،لونطوبي  طريفة تلوين البيض،طريقه عمل بيض شم النسيم  البيض الملون طقس أساسي لا يمكن التنازل عنه، وهو ما يدفع الأم للبحث بين الموقع الإلكترونية على طريقة طبيعية لتلوين البيض بدون أضرار.
تزيين بيض شم النسيم طريقة تلوين بيض شم النسيم بالالوان الطبيعية بالصور

طريقة تلوين بيض شم النسيم بالالوان الطبيعية بالصور
طريقة تلوين بيض شم النسيم بالالوان الطبيعية بالصور

طريقة عمل بيض شم النسيم الملون كيف الون البيض في شم الن

طريقة عمل بيض شم النسيم الملون كيف الون البيض في شم الن
طريقة عمل بيض شم النسيم الملون كيف الون البيض في شم النسيم

كيف تلون بيض شم النسيم

كيف تلون بيض شم النسيم
كيف تلون بيض شم النسيم

اترك تعليقًا

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.