الرئيسية / الأقتصـاد / آخر موعد لوقف شهادة طلعت حرب 18% افضل اسعار ونسبة الفوائد في البنوك المصرية 2024 الشهريه بنك مصر او الاهلى او القاهرة

آخر موعد لوقف شهادة طلعت حرب 18% افضل اسعار ونسبة الفوائد في البنوك المصرية 2024 الشهريه بنك مصر او الاهلى او القاهرة

تعتبر شهادة طلعت حرب 18% هي اعلي فائدة في البنوك المصرية 2024 ومتوفرة فقط فى بنك مصر والبنك الاهلى ومازالت الشهادة موجودة حتى الآن ولم يتم تحديد موعد وقف شهادة طلعت حرب 18% حتى الان.

آخر موعد لوقف شهادة طلعت حرب 18%

أكدت مصادر ان قرار وقف شهادة طلعت حرب بفائدة 18% لم تحدده الحكومة بعد، وانة ستوقف العمل بها عندما تحقق الشهادة أهدافها.

افضل اسعار ونسبة الفوائد في البنوك المصرية 2024

اسعار ونسبة الفوائد في البنوك المصرية 2024 الشهريه بنك مصر او الاهلى او القاهرة وغيرها من البنوك تكاد تكون ثابتة عند 11.25%

شهادات الادخار 18% في البنك الأهلي وبنك مصر

يوفر بنكا الأهلي ومصر، شهادة ادخار (الأعلى عائدا في مصر) تتمتع بمعدل عائد ثابت طوال مدة الاحتفاظ بالشهادة وتبلغ نسبة العائد للشهادة السنوية 18%، وتبلغ مدة الشهادة سنة ويصرف العائد شهريا ويتم حساب العائد 18% على مبلغ 100 ألف جنيه بفائدة تقدر بـ18 ألف جنيه سنويا، ويتم قسمة الرقم على 12 شهرا، ليصبح العائد الشهري 1500 جنيه، تضاف على الحساب المرتبط بشهادة الادخار ويتم احتساب المدة اعتبارا من يوم العمل التالي للشراء، وتبدأ فئات الشهادة من 1000 جنيه ومضاعفاتها وتصدر للأفراد الطبيعيين أو القصر.

أقرأ ايضــا..

اسعار ونسبة الفوائد على الودائع والحساب الجارى وشهادات الادخار

وعن أسعار الفائدة على شهادات الادخار في البنك التجاري الدولي CIB، فهي تتراوح بين 9.5% لأجل من 3 سنوات، و10.5% لأجل 5 سنوات، و11% لأجل 10 سنوات، وتصرف العوائد خلال فترات “شهري، ربع سنوي، نصف سنوي”، على أن تحتسب الفائدة في حالة الصرف شهريا بقيمة 9% فقط، وفي حالة الربع سنوي 9.75%، وفي حالة النصف سنوي بـ10%.

ويطرح بنك HSBC شهادات ادخار لمدة 3 سنوات معفاة من الضريبة بعائد سنوي 10%، مع إمكانية صرف العائد شهريا وضمه للحساب الجاري أو حساب التوفير، كما يمكن الاسترداد بشكل كامل/جزئي لقيمة الشهادة بعد 6 أشهر من تاريخ الشراء مع مراعاة الغرامات المطبقة المتعلقة بالشهادة.

اسعار ونسبة الفوائد في البنك الاهلى المصرى بنك مصر

وسعر الفوائد علي الودائع في مصر تقريباً بيوصل الى 9% وسعر الإقراض 11% يعني الفرق حوالي 2% .

لأن من المفترض البنك يخرج الفلوس ديه في شكل قرض لما هو يدي لصاحب الفلوس 9 وياخد 11 يبقي الفرق 2 % تفتكروا البنك بيعمل بيهم ايه ؟؟ طبعا البنوك التجاريه مؤسسه ماليه لازم تحقق ربح لكن هو 2% البنك بياخدهم هو مش فيه رواتب ومصاريف للبنك ( كهرباء – مياه – مستلزمات كتابيه – اجهزه … إلخ) طبعا غير جزء لازم يجنب علشان يبقي في زياده في رأس مال البنك علشان ميفلسش غير طبعا الخطر الواقع علي البنك في حاله عدم سداد القروض.

جدير بالذكر ان البنك التجاري يعطى تقريباً مبلغ اقل من معدل التضخم وده خساره غير مباشره للعميل لأن قيمه فلوسك بتقل لكن شويه بسيطه بس ده كنوع من بدل المخاطره انك تدخلي في مشروع يخسر ف هو يديكي بدل معادل لقيمه فلوسك اللي بتقل مع الوقت طبعا ديه نظريه القيمه الحاليه للنقود وليها جداول رياضيه بتوضح معدلات الإنخفاض في القيمه مع الوقت وعلاقتها بمعدل التضخم يعني احنا مبنكسبش بالعكس بنخسر بس بيكون فيه مقابل بدل ركنت الفلوس في البيت وتبقي كأنك حققتي ربح بسيط