الرئيسية / مـنوع / الاسباب الحقيقية لوقف قطع الكهرباء اليوم السبت 20/4/2024 وتعطيل تخفيف الاحمال بمناسبة العيد المجيد

الاسباب الحقيقية لوقف قطع الكهرباء اليوم السبت 20/4/2024 وتعطيل تخفيف الاحمال بمناسبة العيد المجيد

صرح المستشار محمد الحصماني، المتحدث الرسمي باسم رئاسة مجلس الوزراء، بأنه تم التنسيق بين الدكتور مصطفى مدبولى، رئيس مجلس الوزراء، وكل من وزيرى الكهرباء والطاقة المتجددة، والبترول والثروة المعدنية، لوقف تنفيذ خطة تخفيف الأحمال الكهربائية عن الكنائس خلال الأيام التى تشهد احتفال الأخوة الاقباط بعيد القيامة المجيد، وأسبوع الآلام، وذلك تيسيراً عليهم خلال فترة الاحتفال بهذه المناسبات.

فى يوم السبت 20/4/2024، لقينا أنفسنا واقفين فى الظلام تمامًا! كل الكهربا قطعت، والفرحة بالعيد متأخرتش عن اللي قبله، واللي اعتاد يعيش مع البلد ده يقول: “ربنا يستر”، لكن الحقيقة المؤلمة هي إننا لسه هنا ماشيين في دوائر مغلقة من الأزمات، والمرة ديا مش قدامنا إلا قطع الكهربا في العيد المجيد!

الناس كلها كانت متحمسة تحتفل بالعيد المجيد، وخصوصًا بعد كل اللي اتحصل في الفترة الأخيرة. بس معقول بجد يتقطع الكهربا في عيد الميلاد؟ في ناس محتاجة تستغل الفرصة دي لتكون سعيدة وتحتفل براحتها، بس الوضع ما كانش فعلا كويس!

أقرأ ايضــا..

وفى هذا الصدد، توجه الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، بالتهنئة للأخوة الاقباط داخل مصر وخارجها بمناسبة الاحتفال بهذه الأعياد، متمنياً دوام التقدم لمصرنا الحبيبة، فى مختلف المجالات.

انقطاع الكهرباء اليوم: شوية تفاصيل بالمصري
نهار السبت، 20 أبريل 2024،
اتفاجئنا بانقطاع الكهرباء في بعض المناطق،
وخُصوصًا مع قرب حلول عيد الفطر المبارك.

طيب، ما هي أسباب انقطاع الكهرباء النهاردة؟

هناك بعض الأسباب اللي اتذكرتها من مصادر رسمية:

زيادة الأحمال على الشبكة الكهربائية: مع ارتفاع درجات الحرارة، زاد استخدام أجهزة التكييف بشكل كبير، مما أدى إلى زيادة الأحمال على الشبكة الكهربائية، وهذا ما اضطر هيئة الكهرباء لقطع التيار الكهربائي في بعض المناطق لمنع حدوث انهيار في الشبكة.
أعمال الصيانة الدورية: من الممكن أن يكون انقطاع الكهرباء ناتجًا عن أعمال صيانة دورية تقوم بها هيئة الكهرباء على الشبكة الكهربائية.
أعطال فنية: في بعض الأحيان، قد تحدث أعطال فنية مفاجئة في الشبكة الكهربائية تؤدي إلى انقطاع التيار الكهربائي.
هل هيئة الكهرباء اتخذت خطوات لمنع انقطاع الكهرباء في المستقبل؟

نعم،
أعلنت هيئة الكهرباء عن اتخاذها لعدد من الخطوات لمنع انقطاع الكهرباء في المستقبل،
ومنها:

زيادة الاستثمارات في مشاريع البنية التحتية للشبكة الكهربائية.
تطوير تقنيات جديدة لتحسين كفاءة الشبكة الكهربائية.
زيادة الوعي لدى المستهلكين بأهمية ترشيد استهلاك الكهرباء.
طيب، إيه اللي نقدر نعمله كأفراد لمنع انقطاع الكهرباء؟

كلنا نقدر نساهم في منع انقطاع الكهرباء من خلال:

ترشيد استهلاك الكهرباء: وذلك من خلال إطفاء الأضواء والأجهزة الكهربائية عندما لا نكون بحاجة إليها، واستخدام أجهزة موفرة للطاقة.
التبليغ عن أي أعطال فنية نلاحظها في الشبكة الكهربائية.
التعاون مع هيئة الكهرباء في حملات التوعية بأهمية ترشيد استهلاك الكهرباء.

 

الأسباب الحقيقية لقطع الكهربا في العيد المجيد دي مش واضحة بالضبط، ولازم نواجه الحقيقة إننا بنعاني من مشاكل كبيرة في البنية التحتية للكهرباء والطاقة بشكل عام. الشبكة مش مستحملة الأحمال، والصيانة المستمرة مش بتحل المشكلة الجذرية، والاستثمار في البنية التحتية مكملش كويس، كل ده مسبب لنا مشاكل في توزيع الكهربا واستقرارها.

الوضع ده مش بس مؤثر على الاحتفالات، لا، ده بيأثر على الاقتصاد والحياة بشكل عام. مثلاً الشركات والمصانع اللي بتعتمد على الكهربا عشان تشتغل، بتتأثر بشكل كبير وده بيبقى ليه تأثيراته على الناس وعلى البلد كلها.

عشان كده لازم الحكومة تركز أكتر على مشاكل البنية التحتية وتوفير التمويل اللازم عشان نعالج المشكلة من جذورها. كمان لازم نفكر في الطاقة المتجددة والاستثمار فيها بشكل أكبر، ده هيقلل من الاعتماد على الوقود الأحفوري وهيكون له تأثير إيجابي على البيئة.

في النهاية، لازم نكون واعين إن قطع الكهربا في العيد المجيد ده موضوع خطير ومشكلة كبيرة، ومش هنقدر نحلها إلا بتكاتف الحكومة والشعب مع بعض عشان نبني بنية تحتية قوية ومستقرة.