الرئيسية / الأقتصـاد / مواعيد خطة تخفيف الأحمال بعد العيد والمحافظات التى لن يننقطع فيها الكهرباء

مواعيد خطة تخفيف الأحمال بعد العيد والمحافظات التى لن يننقطع فيها الكهرباء

المواعيد الجديدة المقرر العمل لخطة تخفيف الأحمال بعد العيد والمحفظات التى لن يننقطع فيها الكهرباء

مواعيد خطة تخفيف الأحمال والمحافظات اللي مش حينقطع فيها الكهربا

بعد العيد، بيبقى في كلنا قلق على الكهربا والتيار الكهربائي، بنخاف إننا نلاقيها قاطعة في الظروف اللي هيا بالذات دي. بس علشان نطمنكم ونقولكم كل اللي عاوزين تعرفه، جبنالكم التفاصيل اللي متعلقة بمواعيد خطة تخفيف الأحمال بعد العيد والمحافظات اللي هتضمن إنك مش هتفصل فيها الكهربا.

التفاصيل:

  1. مواعيد خطة تخفيف الأحمال: بناءً على التقديرات والتحليلات اللي بتعملها الشركة القومية لتوزيع الكهرباء، منتظرين خلال الفترة بعد العيد تطبيق خطة تخفيف الأحمال. الهدف منها إننا نقلل الضغط على الشبكة الكهربائية في الساعات اللي بتكون فيها الاستهلاك عالي، زي الساعات المسائية على سبيل المثال.
  2. المحافظات اللي مش حينقطع فيها الكهربا: مش هتقلق في محافظات كتير، لأن في بعض المحافظات اللي هتكون فيها استقرار كهربائي بعد العيد، زي القاهرة والجيزة والإسكندرية والإسماعيلية وبورسعيد. يعني هتلاقي الكهربا شغالة 24 ساعة، يعني مش هتتأثر بالتقنين.
  3. نصيحة في النهاية: مهم جدًا إنك تكون على استعداد لأي انقطاع مفاجئ في الكهربا، فأفضل حاجة إنك تكون مستعد وتحضر شحنات للهواتف المحمولة وتحفظ الطعام في أماكن باردة وتستخدم مولدات الكهربا إذا كان عندك.

أقرأ ايضــا..

المواعيد المقرر العمل بها بعد العيد ضمن خطة تخفيف الأحمال تتضمن العودة بتطبيق النظام المعلن من قبل مجلس الوزراء الذي جري تطبيقه ابتداء من يوم الخميس الموافق 25-1-2024 تخفيف الأحمال من الساعة 11 صباحا حتى الساعة 5 مساء بعدد 5 مراحل كل مرحلة لمدة ساعتين.

مواعيد تخفيف الأحمال وانقطاع الكهرباء، تأتي على النحو التالي:

من الساعة 11 إلى الساعة 1 مساء
من الساعة 1 مساء إلى الساعة 3 مساء.
من الساعة 3 مساء إلى الساعة 5 مساء.
وكانت قد أعلنت الحكومة عن تعديل مواعيد قطع الكهرباء، حيث تم بدءا من 4 يناير الماضي تنفيذ خطة تخفيف أحمال الكهرباء نهارا وليس ليلا مع بدء الامتحانات.

وتم قطع الكهرباء، لمدة ساعتين ضمن خطة تخفيف الاحمال على أن تكون في ساعات النهار ، ومنع الانقطاع أثناء الليل مراعاة للطلاب في فترة الامتحانات بدءا من الشهر الماضي، قبل أن تعود مجددا للمواعيد القديمة الجاري العمل بها حاليا.

أسباب عودة تخفيف الأحمال
وفي هذا الصدد، قال المستشار محمد الحمصاني، المتحدث الرسمي باسم مجلس الوزراء، إن العودة مرة أخرى لتخفيف الأحمال يأتي بعد توقف الخطة خلال شهر رمضان المبارك.

وفقا للضوابط والقواعد المعمول بها من قبل مجلس الوزراء، سيكون مواعيد تخفيف الأحمال يوميا بداية من اليوم من الساعة 11 صباحا حتى 5 عصرًا لمدة ساعتين لكل مجموعة من المجموعات.

وفيما يلي الجدول الزمني لتخفيف الأحمال وقطع الكهرباء:

  • من 11 صباحًا إلى 1 ظهرا.
  • من 1 ظهرا إلى 3 عصرا.
  •  من 3 مساء إلى 5 مساء.

4 مناطق مستثناء

ويتم استثناء 4 مناطق وهي:

  •  مطروح.
  • شمال سيناء.
  • جنوب سيناء.
  • البحر الأحمر، بالإضافة إلى المناطق الاستراتيجية التي يتم استثناؤها من أقسام شرطة ومستشفيات وغيرها.

جدول تخفيف أحمال الكهرباء في القاهرة والمحافظات…

 

 

وأشار في تصريحات صحفية، إلى أن هناك أسباب عدة جعلت الحكومة تلجأ إلى عودة تخفيف الأحمال بعد إيقافها خلال الشهر الماضي، وأبرزها الضغط على شبكات الكهرباء، مما يجعل تخفيف الأحمال ضرورة في ضوء الاستهلاك المتزايد، علاوة على ما يتعلق باستيراد الوقود من الخارج، مع ترشيد الاستخدام لتوفير متطلبات القطاعات المتعددة.

يا جماعة، معروف إن الوقاية خير من العلاج، فلو حافظنا على الاستهلاك المعقول والتوفير في استخدام الكهربا، هنقدر نقلل من حدوث أي مشاكل في التيار الكهربائي.