الرئيسية / صحـة وأسرة / الاضاليا” وصفة الليمون والعسل للبرد مش بيجيب معاك نتيجة فى القضاء على البرد والانفلونزا ..احسن علاج للانفلونزا والرشح ونزلات البرد بسرعة في بدايتها أسأل مجرب

الاضاليا” وصفة الليمون والعسل للبرد مش بيجيب معاك نتيجة فى القضاء على البرد والانفلونزا ..احسن علاج للانفلونزا والرشح ونزلات البرد بسرعة في بدايتها أسأل مجرب

علاج الانفلونزا والرشح بالليمون

الليمون هو طعام صحي له العديد من الفوائد الصحية. إنه مصدر جيد لفيتامين سي، وهو مضاد للأكسدة يمكن أن يساعد في تعزيز جهاز المناعة. يمكن أن يساعد الليمون أيضًا في تخفيف أعراض الانفلونزا والرشح، مثل احتقان الحلق والعطس والسعال.

فيما يلي بعض العلاجات المنزلية باستخدام الليمون التي يمكن أن تساعد في علاج الانفلونزا والرشح:

  • شاي الليمون: شاي الليمون هو مشروب دافئ ومريح يمكن أن يساعد في تخفيف أعراض الانفلونزا والرشح. لصنع شاي الليمون، أضف ملعقة صغيرة من عصير الليمون إلى كوب من الماء الساخن. يمكنك إضافة العسل أو القرفة أو الزنجبيل للحصول على نكهة إضافية.
    صورة شاي الليمون
  • عصير الليمون مع العسل: عصير الليمون مع العسل هو علاج منزلي شائع للانفلونزا والرشح. عصير الليمون غني بفيتامين سي، والعسل له خصائص مضادة للبكتيريا. لصنع عصير الليمون مع العسل، اخلطي ملعقة صغيرة من عصير الليمون مع ملعقة صغيرة من العسل.
    صورة عصير الليمون مع العسل
  • ماء الليمون: ماء الليمون هو مشروب منعش يمكن أن يساعد في ترطيب الجسم وتخفيف أعراض الانفلونزا والرشح. لصنع ماء الليمون، أضف عصير الليمون إلى الماء العادي. يمكنك إضافة شرائح الليمون أو أوراق النعناع للحصول على نكهة إضافية.
     

فيما يلي بعض النصائح الأخرى للمساعدة في علاج الانفلونزا والرشح:

  • اشرب الكثير من السوائل
  • احصل على قسط كافٍ من الراحة
  • تجنب الاختلاط بالآخرين
  • تناول الأدوية التي لا تستلزم وصفة طبية حسب التوجيهات

إذا كنت تعاني من أعراض الانفلونزا أو الرشح، فمن المهم استشارة الطبيب إذا كانت الأعراض شديدة أو لا تتحسن بعد بضعة أيام. يمكن للطبيب وصف الأدوية أو تقديم توصيات أخرى لمساعدة في علاج حالتك.

علاج الانفلونزا الموسمية بالادوية وبدون أدوية , عندي نزلة برد مبهدلاني و مخلياني مش عارف اخد نفسي ، ناس كثير قالت لي على طرق لمواجهة البرد ولكن ساعات الطرق دي بتنفع وساعات ما تنفعش ، وطبعا من اشهر الطرق اللي نتعامل بها في مصر هي المشروبات الساخنة ، زي اليانسون والقرفه والجنزبيل والنعناع الليمون بالعسل وغيرها .

أقرأ ايضــا..

علاج الانفلونزا والرشح, علاج الانفلونزا بالليمون, علاج الانفلونزا بالبصل,

بس قبل كل ده وقبل ما نعرف أحسن علاج للبرد لازم نعرف ، ان دور البرد سواء اخذت علاج او مخدتش ، بيقعد اسبوع ، ولكل اللي احنا بنعمله من المشروبات وأدوية وبرشام زي البنادول او حقن هي بس بتخفف الألم ، أو ممكن بيتخفى اعراضه مؤقتا لكن مش بتعالج علاج نهائي .

احسن وصفه عن تجربه شخصيه لعلاج البرد هي هنغلي ينسون على نعناع ، ونحليهم بعسل بس من غير سكر ، ونعصر عليهم نصف ليمونه او ليمونه حسب الرغبة .

اما لو عندك احتقان في الزور وفي ادويه كثيره ممكن تخفف الالم مؤقتا، او أقراص الاستحلاب جميل برده وبيجيب نتيجه ، زي اللي الستربسلز، و للناس اللي مش هتقدر تجيب الستربسلز لانه سعره غالي وبيوصل ال 50 جنيه ، فيه النوع العادي اللي بيتباع في الصيدليات الواحده تقريبا بربع جنيه ، أو بنصف جنيه .

بنادول اكسترا هو من الأدوية المشهورة جدا في مصر والوطن العربي وعليه حملات إعلامية رهيبة ونقدر نقول أن هو من افضل ادويه البرد إلى جانب الكونجستال ولكن البرشام والحقن وكل الحاجات دي عموما بتضعف المناعه ، وبتسبب وجع في المعدة للناس اللي عندها مشاكل في المعده .

القضاء على الانفلونزا في بدايتها, كيف تتخلص من الانفلونزا بسرعة,

لكن العلاج بالوصفه اللي قلتها لكم من شويه اللي هي اليانسون والنعناع وعليها عسل وليمون جميله ومجربه مع الاستحلاب ممكن تصحيك ثاني يوم تلاقي نفسك فايق ، بس مع كل ده لازم لما تنام تدفي نفسك جامد لدرجه ان انت لازم تعرق وأكيد لازم تعرق وتاني يوم تاخد الشاور الجميل وإن شاء الله تكون كويس .

علاج الانفلونزا عند الاطفال : 

في قطرة اوتريفين علشان الجيوب الأنفية ،وهي للأطفال ولازم تأكد من الصيدلية أنها للأطفال ، لأن بتاعت الكبار بتبقى شديد ، وفي دواء للسخونية ، إسمه سيتال الدكاترة دايماً بيوصفوه للأطفال الرضع .

مستنيين اسئلتكم واستفساراتكم على موقعنا ، تابعونا.